Selasa, 13 Ogos 2013

Mini Novel:Mungkinkah Ada Bahagia? (Part 6)



Seperti yang telah dirancang,Zuraidah dan Ustaz Shafik bertolak ke  bandar selepas makan tengah hari.
          Terasa segan pula Zuraidah kerana selalu menyusahkan anak Ummi itu. “Maaflah ustaz.Saya terpaksa menyusahkan ustaz pulak.Tak berniat sebenarnya.Saya ingat nak pergi sendiri naik teksi tapi ummi asyik mendesak suruh tumpang ustaz”.Dia berasa bersalah kerana menyusahkan Ustaz Shafik untuk menghantarnya ke gedung membeli belah.
       Dia sudah puas menolak tetapi ummi tetap memaksa.Kalau ikutkan hatinya boleh saja dia pergi sendirian tetapi apabila melihat ummi begitu risau dia jadi tidak sampai hati pula.
Lelaki itu Cuma tersenyum nipis. “Apa susahnya Zue.Kebetulan saya nak jumpa kawan dekat area bandar tak jauh dari tempat Zue nak beli barang-barang tu.Saya pun sekejap saja nak hantar barang pada kawan saya”.
“Yalah.Tapi saya ni dah menyusahkan ustaz sekeluarga.Sudahlah saya ni menumpang teduh di rumah ummi”.Zuraidah tertunduk malu.Sesungguhnya terlalu banyak jasa keluarga mereka kepadanya.Kalau boleh dia tidak mahu menyusahkan mereka lagi.
“Zue buat apa nak diungkit itu semua.Saya dan ummi ikhlas nak bantu Zue.Mereka yang kesusahan kami bantu dengan apa saja yang kami mampu.Lagi pun dengan keadaan Zue yang sarat ni,saya tak rasa saya akan biarkan Zue pergi seorang naik teksi”.Terang Ustaz Shafik dengan senyuman lebar dilemparkan kepada Zuraidah.
Baik sungguh hati pemuda ini.Sama seperti umminya. “Saya bukan apa ustaz.Saya takut ustaz terlambat nak berjumpa dengan kawan ustaz itu saja”.
“Taklah.Masih lambat lagi.Kami berjanji pukul tiga petang nanti.Kita keluar awal tadikan”.
Mendengar saja kata-kata lelaki itu Zuraidah terus mengerling jam tangannya.Jarum jam menunjukkan angka dua tiga puluh minit.Oh,masih banyak masa lagi rupanya.
Masing-masing diam seketika memerhatikan pemandangan di luar tingkap.
“Hmmm…tak apa ke  Zue saya tinggalkan sekejap?Jangan bimbang,saya pergi sekejap saja”,Ustaz Shafik memecahkan kesepian.Dia risau sebenarnya mahu meninggalkan Zuraidah keseorangan sementara dia pergi menemui rakannya di tempat lain.
“Saya baik-baik saja ustaz.Janganlah ustaz risaukan.Saya boleh jaga diri saya.Ustaz jangan tergesa-gesa”.Bimbang juga dia melihat kerisauan di wajah lelaki itu.Janganlah dia berkejar-kejar kerana aku.Dia takut benda lain terjadi pula.
Mereka telah sampai di hadapan pintu gerbang pusat membeli belah.
“Saya tinggalkan Zue di sini ya.In sha Allah lepas saya jumpa kawan saya nanti,saya ke mari semula.Zue tunggu saya sajalah”,pesan Ustaz Shafik kepada Zuraidah.
“Baiklah ustaz.Hati-hati ya”.Sempat Zuraidah menitipkan pesanan buat lelaki itu pula sebelum Ustaz Shafik berlalu.

~*~*~*~*~*~
Zuraidah membelek sepasang pakaian berwarna biru dan mempunyai gambar teddy bear di tengah-tengah baju bayi itu.Baju dari fabrik lembut itu di belek berkali-kali.Comel!.Pasti apabila Zulkifli pakai nanti lagi comel,fikirnya.Terbayang-bayang di kepalanya apabila seorang bayi lelaki mengenakan baju itu.
            “Sayang,tak sabar nak tunggu anak mama ni keluar.Mesti Zulkifli comel mengenakan baju ini”.Dia seolah-oleh bercakap dengan bayi di dalam rahimnya.Perutnya diusap lembut.
            Baju yang dibelek tadi dimasukkan ke dalam troli.Zuraidah membelek lagi beberapa helai pakaian bayi.Setelah berpuas hati dia terus memasukkanya ke dalam troli.Cukuplah tiga helai.Lagi pun bayinya bakal membesar.Ditakuti tiada siapa lagi hendak memakainya nanti.Dia juga ada mengaitkan beberapa pasang.Setelah memilih baju,Zuraidah memilih dua botol susu untuk anaknya pula.Satu besar dan satu kecil.
            Katil bayi di tepi dinding kaca kedai menjual barangan bayi menarik perhatiannya.Lantas dia menuju kea rah itu pula.Sedang dia membelek tanpa disedari ada sepasang mata sedang mengintip pergerakannya.Lelaki yang berkot jeans,bertopi dan berkaca mata hitam menyembunyikan diri di balik tiang.
            Tag harga dibelek.Hampir memcecah empat angka.Memang berpadanan harga dengan kualiti katil kecil ini.“Mahalnya”,keluh Zuraidah.
            “Sayang,mama tak mampu nak belikan katil secantik ini.Tak apalah,Zulkifli baring beralaskan tilam pun kira okey ya tak.Sekurang-kurangnya mama boleh sentiasa peluk sayang masa tidur”,Zuraidah mengusap lagi perutnya.Ada pergerakan dari dalam perut.Mungkin bayi itu memberikan responnya setelah mendengar dia bercakap “Anak mama faham ya apa yang mama cakap?Pandainya dia”.Pujinya.
         Tanpa sengaja Zuraidah melarikan mata ke luar kedai melalui dinding cermin itu.Sekilas baru dia perasan seperti ada seseorang yang memerhatikannya di balik tiang.Dia cuba memerhati lagi.Ya benar.Orang itu sepertinya sedang melemparkan pandangan ke arahnya.
Dahinya berkerut.Siapa dia?Pantas dia keluar dari kedai.Mahu tahu siapakah gerangan lelaki itu.Namun perut yang membesar menyukarkan bergerak dengan pantas untuk mengejar orang itu.Dengan berpapah pada dinding-dinding dia cuba bergerak secepat mungkin.
          Terlihat saja Zuraidah keluar dari kedai,lelaki berkaca mata hitam itu terus berlalu.Mana orang tadi tu?Melilau matanya mencari kelibat si pengintip.Siapakah agaknya dia ya?Zuraidah tertanya-tanya di benaknya.
        Adakah…adakah itu Irfan?Terasa badannya sedikit menggigil.Renek-renek peluh mula kelihatan di dahi.Entah kenapa hatinya kuat mengatakan itu adalah Irfan!.Tapi,adakah benar itu adalah dia?
           “Zue!”,sapa seseorang dari belakang secara tiba-tiba.
            Zuraidah terperanjat dan terus berpaling ke belakang.
          “Ustaz rupanya”.Dia mengurut dada.Bagai terbang semangatnya.Setelah melihat wajah Ustaz Shafik ada didepan mata barulah dia tenang sedikit.
            Ustaz Shafik pelik melihat keadaan Zuraidah.
            “Zue,awak tak apa-apa?”tanyanya dengan nada yang risau.Kenapa dengan Zuraidah?Sepertinya dia ada sesuatu yang disembunyikan.
            “Err…tak.Bila ustaz sampai?”,dia langsung tidak menyedari kehadiran lelaki itu.
            “Saya baru saja sampai.Dah nak masuk kedai tapi tiba-tiba Zue keluar.Zue kejar apa?”
        Zuraidah serba salah mahu memberitahu lelaki itu tentang seseorang sedang mengintipnya tanpa sedar.Dia tidak mahu menambahkan kerisauan Ustaz Shafik dan Ummi nanti.
            “Err…emm…tak ada apalah ustaz.Saya cuma terserempak dengan kawan lama saya tadi.Saya nak panggil dia tapi dia dah pergi pulak.Tak sempat saya nak panggil dia”.Bohong Zuraidah.Cepat-cepat dia mengesat peluh halus di dahinya.Senyuman cuba diukir sebaik mungkin.Cuba menyembunyikan rasa hatinya.
           Seperti sukar untuk Ustaz Shafik mahu mempercayai.Masakan mengejar rakan lama dia memberikan reaksi sebegitu.Sampai berpeluh dan menggelabah.Dia pasti Zuraidah seakan menyimpan sesuatu tetapi berat untuk diceritakan.Hati seolah meronta mahu tahu tetapi disabarkan saja.Biarlah gadis itu sendiri yang meluahkan segala cerita jika dia mahu.
            “Hmm”.
      “Err…Ustaz tunggu di sini sekejap ya.Saya nak pergi bayar barang-barang.Tinggal nak bayar saja.Tunggu sekejap ya ustaz?”
Ustaz Shafik mengangguk.Zuraidah segera kembali ke dalam kedai untuk membayar beberapa barangan yang telah dipilih olehnya.Dia juga mahu lari dari topik perbualan pendek mereka sebentar tadi.Biarlah mati di situ saja dahulu.Biar dia memikirkannya tanpa melibatkan mereka anak beranak dikemudiannya.

           
           
           

           





Tiada ulasan: