Isnin, 2 September 2013

My Love, Mrs. Kerek ~Part 3~


Rayyan tersenyum puas dan bangga dengan hasil seni agungnya.  Dia menepuk-nepuk tangannya.  Hanya mengambil masa setengah jam saja untuk menghasilkan seninya ini. Dia bercekak pinggang dan memerhatikan keadaan sekeliling.  Puas hati.

Jam tangan dikerling. Amy masih belum sampai lagi. Sudah lambat sepuluh minit. Sudahlah dia harus balik ke pejabat semula. Tadi pun dia terpaksa cilok keluar saja. Kalau Mak Tok tahu habis dia kena bebel. “Memang nak kena dia ni”.

 Terus tangannya menyeluk kocek seluar slack.  Telefon bimbitnya di bawa keluar.

 “Haa, hello! Kau dekat mana? Kau tahu tak kau dah lambat?  Janji pukul dua belas.  Ini dah lebih sepuluh minit”.

 Seketika Rayyan mendengar penjelasan dari Amy.

“Kau dalam perjalanan? Eh, apa pasal kau ni lembab sangat macam kura-kura. Kau berjalan kaki apa?”, marahnya.

 “Ah… tak ada, tak ada. Kalau kau tak sampai dalam masa lima belas minit, kau siap!”, ugut Rayyan tanpa memikirkan masalah yang dihadapi Amy.

  “Kau dalam jammed ke, apa ke.  Dalam masa lima belas minit mesti sampai depan pintu apartment aku.  Faham?!”

Rayyan terus menoktahkan perbualan.  Talian dimatikan dan telefon bimbitnya dimasukkan semula ke dalam kocek seluar.  Dia ketawa.  Puas mendesak dan mengenakan gadis itu.

 “Hai, nasib kaulah minah… terjebak dengan jejaka hensem macam aku”. Perasan betul. Hehehe…

Rayyan a.k.a Kerek


~*~*~*~*~*~


Amy benci dengan keadaan ini.  Sudahlah tadi dia terpaksa tebalkan muka menempuh kesesakan jalan raya yang teruk akibat kemalangan.  Tak pasal-pasal dia kena maki dengan pemandu lain.  Kalau bukan kerana Rayyan tak adanya dia hendak membuat kerja segila ini.

“Hoi! Dah gila nak mati ke?!”

Dia hanya sempat meminta maaf dalam hati saja. Serik rasanya dia menjadi superwoman merempit di atas jalan raya, Lepas ini, taubat tak akan buat lagi. Nasiblah dia menaiki motorsikal bukan kereta.

Cepat-cepat Amy berkejar ke pintu lif dan masuk ke dalamnya.  Segera dia menekan butang satu dan empat.  Amy bersandar di dinding lif.  Cuba meredakan nafas yang turun naik. Merecik peluh-peluh jantan di mukanya.  Fuhh! Dah macam kena kejar dengan hantu.

Sesampai saja di tingkat empat belas dia terus mencari nombor rumah yang tertera di atas kad. “Haa! Inilah rumah dia”. Lonceng rumah terus ditekan. Bukan susah pun mencarinya.

Ting, tong, ting, tong!, bunyinya. Sesaat kemudian barulah pintu dibuka dari dalam.  Terjengul wajah Rayyan, lelaki yang amat dia menyampah. Namun, senyum diukir demi terlihat wajah lelaki itu. Namun, lelaki itu hanya mempamaerkan muka kelat lagi ketat.

“Haa, dah sampai rupanya ya tuan puteri, intan payung kita ni”, Rayyan menyindir sambil mengerling jam tangannya lagi.  “Kau lambat sepuluh minit!”. Tiba-tiba suaranya yang tadi seakan-akan mesra walaupun muka macam asam boi bertukar intonasi garang.  Matanya memandang Amy tajam.

Amy buat-buat senyum padahal dalam hati sudah mengutuk habis-habisan.  Eleh, lambat sepuluh minit aje kot. Itu pun nak marah. Menyampah!

Amy menyengih saja.  “Maaflah encik.  Jammed tadi memang saya tak boleh elak.  Ini pun dah sehabis mungkin saya merempit”.

“Banyak sangat alasan. Aku dah naik berjanggut tunggu kau tau. Dah cepat masuk!”, arah Rayyan kasar sebelum dia memboloskan diri masuk ke dalam.

Sempat Amy mencebikkan mulutnya. Suka mengarah orang! Dia mengekori Rayyan masuk ke dalam rumah lelaki itu.  Sebaik saja dia melangkah masuk serta-merta mulutnya ternganga luas.  Bukan sebab apartment itu terlalu mewah.  Bukan juga sebab hiasanya terlampau cantik dan indah. Tetapi…keadaannya seperti kediaman itu baru saja dilanggar ikan todak.  Ini rumah hantu ke apa?

Amy menelan liur melihat suasana itu. Sana sini surat khabar dan majalah bertaburan.  Bungkusan plastik dan tin bergelimpangan di atas meja kopi.  Bau tak usah ceritalah. Baju-baju juga bergelimpangan di atas sofa, dekat lantai dan di atas tv plasma…eh, kejap-kejap. Ada kain segi tiga kecil tergantung elok di atas tv bersaiz besar itu.  Bila diamati dengan lebih jelas… Amy jadi malu sendiri.

“Encik…err…”.  Amy menepuk perlahan bahu lelaki itu.

“Haa, apahal?”, tanya Rayyan kasar. Amboi, sesuka hati main cuit aku.

Amy hanya menunjukkan tanpa memandang ke arah itu. Tidak sanggup rasanya mahu melihat lama-lama.  Pipinya juga sudah kemerahan. Rayyan keheranan melihat reaksi gadis itu.  Kena sampuk ke perempuan ini? Dia terus memandang ke tempat yang ditunjukkan Amy.

Terbeliak mata Rayyan.  Hah? Macam mana pula benda itu boleh tergantung elok di atas tv? Terus dia berlari dan mendapatkan kain segi tiga itu.  Hai, buat malu betul! Pipinya juga sudah kemerahan sama.

Rayyan berdehem beberapa kali kononnya mahu menutup malu.

“Errr…Oleh kerana kau tak mampu nak bayar ganti rugi, aku akan jadikan kau orang suruhan aku selama tiga bulan. Selama tempoh itu apa saja yang aku suruh kau kena turuti tanpa bantahan. Aku hanya terima kata yes, sebarang kata no atau sewaktu dengannya memang tak akan dilayan. Kau hanya akan ikut arahan aku saja.  Faham?”, terang Rayyan.

Macam perjanjian berat sebelah aje. Memang tak ada keadilan di sini. Aku cuma boleh cakap yes, langsung tak boleh cakap no? Huh!

“Encik…”. Belum sempat Amy hendak mencelah Rayyan terlebih dahulu memotong percakapannya.

“Apa saja yang keluar dari mulut aku, itu adalah tugas kau. Macam sekarang ni, aku arahkan kau kemas apartment aku sehingga satu habuk pun tak ada, kau kena buat. Dalam situasi ni aku bos, kau pulak kuli aku yang tak berbayar. Faham?”

Sebenarnya niat Rayyan bukanlah mahu menjadikan Amy sebagai pembantu rumah tetapi lebih kepada mahu membuli gadis itu. Ini adalah balasan buat Amy atas apa yang telah dilakukannya.  Bermacam-macam tugas dia fikirkan untuk mengarah Amy nanti.  Sepertinya dia seronok mengenakan dan melihat reaksi cemberut gadis itu. Kelakar pun iya. Dia mahu melihat sejauh mana kesabaran gadis malang itu melayani setiap kerenahnya yang menjengkelkan. Nasiblah kau, Amy…Hehehe.

“Faham…”, jawap Amy perlahan. Faham sangat Mr. Yes a.k.a Kerek yang tak adil! Getus hatinya.

“Ambil kunci pendua ni. Ini adalah kunci apartment aku yang tercantik dan ekslusif sangat ni. Lepas siap servis satu rumah nanti, kau boleh balik.  Kunci apartment aku ni betul-betul. Aku tak  nak satu pun barang-barang berharga dalam apartment ni hilang. Sekarang ni banyak kes merompak walaupun ada security”, pesannya kepada Amy.

Amy memerhatikan keadaan sekeliling.  Tanpa sedar keluhannya keluar.  Berharga apanya? Sampah sarap banyaklah.  Hmm, kenapalah rumah dia ni dah macam tongkang pecah.  Dia ini jenis orang kaya apalah. Pemalas nauzubillah…

“Tapi kalau hilang jugak?”, meluncur solan itu dari mulutnya yang sangat ‘mesra’ ini. Adui, mulut tak boleh diamkah kau?!

Lelaki itu sudah memandangnya tajam. Amy menelan liur dan spontan telapak tangannya menutup mulut. Rayyan mendekatinya pantas dan dia menapak satu dua tiga langkah ke belakang sehingga dia tersekat pada dinding.  Alah, apasal pulak ada dinding ni! Kedua-dua belah tangan Rayyan mengepung dan menghadang pergerakannya. Terasa hembusan nafas lelaki itu di umbun-umbunnya.

“Kalau salah satu barang berharga dalam rumahnya ni hilang, ganti ruginya…”

Dup dap dup dap, jantung Amy berdetak. Apa dia nak buat ni?

“Kau terpaksa kahwin dengan aku. Jadi isteri plus kuli aku selamanya. Kau nak? Hmm? ”, ugut dalam bisik Rayyan  dengan suara yang cukup menggoda dan mengada. Dengan selamba dia melarikan matanya atas bawah memandang Amy.

“Haa?”, itu saja yang mampu dikatakan Amy yang terkejut dengan kata-kata lelaki itu. Seriau dia jadinya. Eeee…tak nak aku jadi bini dia. Choi, choi! Ini semua mulut punya pasal! Inilah pepatah selalu mengatakan, kerana mulut badan binasa. Sesuai sangat dengan aku weh…

“Wowowo… en... encik jangan risau. Saya jaga rumah encik ni baik punya. Ma… macam saya jaga rumah saya”, kata Amy terketar-ketar.

Mahu kecut perut Rayyan melihat muka cuak gadis itu. Tadi ingat macam berani sangat, rupanya hampehlah minah ni. Oleh kerana sudah tidak tertahan geli hati, tawa lepas juga. Sampai menekan-nekan perut menahan tawa. Hai, boleh tahan kelakar jugak dia minah ni.

Berkerut-kerut dahi Amy melihatnya. Tadi bukan main menyeramkan, sekarang dah ketawa-ketawa pula. Kena sampuk atok nenek jembalang tanah ke apa?

“Kau ni kelakarlah. Hei, jangan kau ingat aku serius nak kahwin dengan kau pulak. Aku gurau ajelah.  Lagi pun kau ni bukan taste aku”, dalam gelak Rayyan sempat mengejek Amy.

Hampeh. Kurang asam keping! Dia kenakan aku rupanya. Hailah, kalau aku tak ingat dia siapa, memang dah lama aku kick.

“Ah, sudahlah. Kalau dok layan kau ni boleh pecah perut aku. Ni, satu lagi aku nak ingatkan kau. Hati-hati bila lap barang Kristal dekat dalam rumah ni. Itu semua barang import tau. Kalau kau kerja gaji kau tiga bulan pun tak mampu nak beli lagi. Ingat tu”, pesan Rayyan lagi.

Ceh, memperkecilkan orang betul! Mentang-mentanglah dia orang berada. Banyak duit. Sesuka hati nak menindas orang yang kurang berkemampuan seperti aku. Amy mendengus geram dala hati.

“ Baiklah, Encik Rayyan”. Walaupun rasa sakit hati, dia senyum saja. Kalau tidak memikirkan yang dia perlu membayar ganti rugi sudah lama mulut pedas Rayyan dicilinya. Dia tahan saja rasa hati yang membuak-buak.

So, enjoy your sweet time, girl”, ucap Rayyan sengaja mahu menyakitkan hati gadis di hadapannya.

Rayyan perlu balik ke pejabat segera. Khuatir jika Mak Toknya masuk pejabat mahu buat pemeriksaan ke atasnya. Sudahlah Mak Toknya ini orang yang sukar di jangka.

“Aku nak balik ke pejabat. Jaga rumah aku elok-elok”, pesannya lagi sebelum berlalu keluar  dari apartmentnya.

“Baik, Encik Rayyan”.

Amy menutup pintu setelah memastikan Rayyan sudah meloloskan diri ke dalam lif.

Enjoy your sweet time girl. Huh!”, ajuk Amy. Siap melenggok-lenggok badan lagi.

“Nak aje aku ganyang-ganyang muka dia tadi. Geram!”, dengus Amy. “Hmm… sudahlah kena kemas rumah dia yang bak loji sampah ni”.

Longgar-longgar seluruh urat sarafnya melihat keadaan ruang tamu yang sangat berselerakkan. Rumah mak abah dia sepah juga tapi tidak adalah sampai begini sekali.

“Oh,mama…”, keluhnya sambil menepuk dahi.

Amy bila bengang!


Bersambung....(>_<)Y




Tiada ulasan: