Isnin, 9 September 2013

My Love, Mrs. Kerek ~Part 4~



Bilik kuliah masih lagi sunyi sepi.  Hanya ada beberapa orang saja yang sibuk mentelaah buka rujukan.  Hana dan EJ masuk ke dalam bilik kuliah.  Mereka mengambil tempat di sebelah Amy yang duduk berseorangan sambil menekup muka di meja.  Dengkuran kecil jelas kedengaran.

Riuh mulut dua sahabat itu bercerita.

“Eee… aku tak puas hati betul dengan orang kedai tu.  Ada ke patut mee goreng yang aku pesan ada lipas mati. Huh!”, EJ menyatakan rasa ketidakpuasan hatinya yang membuak-buak.

“Eeuuww…  gelinya! Habis apa kau buat?”, tanya Hana mengeliat kegeliaan.  Dengar saja ‘lipas’ dia sudah mual.  Dia sememangnya anti dengan sepsis serangan perosak itu.

“Nasib aku tak termakan lagi.  Aku apa lagi, aku panggillah pekerja dia.  Kitorang bertekak dekat situ, dia tak nak mengaku pulak tu.  Last-last aku hilang sabar, aku suruh dia panggil bos dia.  Lepas tu kau tahu apa?”

“Apa?”, tanya Hana.

“Bila bos dorang datang aku ingat dia nak minta maaflah.  Rupanya tidak.  Dah tu dia cakap aku ni dihantar entah mana orang yang sakit hati dengan kedai dia suruh sabotaj kedai dia tu.  Dia ingat aku sengaja nak buruk-burukkan kedai dia yang tak seberapa tu, biar pelanggan lari.  Ada ke patut?”

“Memang tak patut.  Dah salah dia nak menuduh orang pulak.  Lagi, kau buat apa?”, Hana turut menyatakan rasa tidak puas hatinya.

“Aku apa lagi.  Habis mee goreng lipas tu naik kat kepala dia.  Siap air fresh orange lagi, memang marvellous jawapnya.  Aku bagi dia tazkirah sikit dekat depan pelanggan-pelanggan dia.  Padan muka!”, ujar Ej dengan rasa marah yang berkobar-kobar.

 EJ sememangnya mudah ‘panas’ apabila kesabarannya di cabar.  Amy dan Hana sudah fasih sangat dengan sikap EJ yang pantang di cabar.  Jadi tidak hairanlah mereka jika gadis ala teruna itu berkelakuan seperti itu.Dan itu bukanlah kejadian yang pertama yang telah dia lakukan.   Jangan bermain api dengan EJ oi… kelak membakar diri sendiri.

 “Haa, kau tuang mee tu dekat kepala dia? Habis dia macam mana?”, Hana mahu tahu reaksi pemilik kedai apabila diperlakukan seperti itu. Alahai, EJ…

“Yalah.  Dengan aku jangan dibuat main weh… Macam mana lagi, malulah dia dibuatnya.  Dah tu barulah dia terkedek-kedek nak minta maaf.  Boleh blahlah.  Sampai kiamat pun aku takkan pergi kedai dia lagi” Janji EJ.

Hana hanya ketawa dan mengeleng-geleng dengan perangai brutal si EJ.  Walaupun dia begitu, Amy mahupun Hana respect dengan EJ.  Gadis itulah yang sentiasa menjadi tulang belakang jika mereka punya masalah.  EJ memang seorang yang setia kawan.

“ Weh, minah tu apahal? Kita berbual bagai nak rak dia tak sedar-sedar dari tadi”, tanya EJ pada Hana dengan pandangannya di tuntaskan ke arah Amy yang lena diulit mimpi.

Hana mengangkat bahu tanda tidak tahu.  Bahu Amy disenggol beberapa kali untuk mengejutkannya. Hairan bin ajaib.  Selalu dia ini bukan main cergas lagi.  Hari ini kenapa pula macam tidak tidur sebulan pula.

 “Amy… Amy. Beb bangunlah!”




Amy menggerakkan sedikit badannya.  Cuma mukanya saja tidak diangkat.  Hish, siapa mengacau pula ni?

“Bangun…”, bisik Hana di telinga Amy.

 “Hei, jangan kacau akulah”, rengus Amy.  Mengantuk benar dia di kala ini.

 Berkerut dahi Hana dan EJ apabila mata mereka saling berpandangan.  Digoncang pula lengan gadis itu lagi.

 “ Amy, bangunlah beb… Kejap lagi kelas dah nak mula kot”, bisik Hana lagi. Tapi kali ini dengan suara yang agak kuat.

 Berdesing telinganya.  Mahu meradang Amy apabila tidurnya diganggu.  Tak paham bahasa betullah orang ni!  Aku dahlah mengantuk tahap tak boleh blah ni.  Mata berat semacam macam diletak gam cap gajah.

 “Kacaulah! Aku ngatuk tau!”, marahnya.

Betul.  Dia benar-benar mengantuk.  Sudahlah semalaman dia tidak dapat tidur.  Ini semua gara-gara si mamat kerek itulah.  Sudahlah rumah dia walaupun hanya apartment tetapi luasnya bukan main.  Semua kerja dia buat sendirian.  Dari mengemas, menyapu, mengelap, mengemop, mencuci pinggan mangkuk yang tinggi bukan main sehingga mencuci baju sampai tiga bakul besar.  Terrorkan dia?  Mak cik-mak cik dekat rumah pun mesti tabik spring sama dia.  Ceh! ini semua adalah kerana paksa terpaksa rela tahu! Memang kerja gila!

 Balik rumah pun di pertengahan maghrib.  Bila masa tidurnya tiba, mata degil tidak mahu lelap.  Otot-ototnya sana sini berdenyut.  Dia terpaksa mengurut sendirian dengan minyak angin.  Mahu minta tolong maknya, orang tua itu sudah pun tidur.  Padahnya keesokan hari yakni hari ini dia sangat letih dan tidak bermaya.  Hendak ke kolej pun fikir dua tiga kali tetapi dia kuatkan juga kudrat untuk bangun.

“Beb, nak tidur balik rumahlah”, tegur EJ.

 Demi mendengar teguran itu Amy mengangkat wajah dan menalakan pandangan ke arah dua sahabatnya itu.  Matanya jelas kuyu dan terbit urat-urat merah.  Wajahnya betul-betul serabut masa ini.

 “Ya Allah! Apahal ni beb? EJ kau tengok mata dia ni.  Sembab habis”, ujar Hana yang terkejut melihat wajah Amy seperti itu. 

 “Ha’ahlah beb.  Kau buat apa malam tadi?  Sampai mata dah jadi macam mata panda ni.  Ada orang tumbuk mata kau ke apa?”

Sebelum menjawab pertanyaan EJ, dia menguap besar.  Lalat sepuluh ekor sekali gus pun boleh masuk, sempat dia berfikir.  Nak aje aku letak dua batang mancis dekat mata ni.

“Bukan kena tumbuklah weh.  Aku penat sangat sampai tak boleh tidur.  Sebab semalam aku kemas apart... eh bukan err… semalam aku tolong mak dengan abah aku dekat kedai.  Ramai pelangganlah”.

Dalam mamai dia sedar bahawa dia hampir saja terlepas kata. Cepat-cepat dia menukar cerita.  Dia tidak pernah menceritakan perjanjiannya dan Rayyan pada Hana dan EJ.  Fikirnya, biarlah dia tanggung sendiri.

“Tapi takkanlah macam gini sekali? Nah, cuba kau tengok muka kau tu”.  Hana memberikan bedak compaknya kepada Amy.

Amy menyambut dan membukanya.  Terus dia menilik muka.  Oh mak ai… betul kata EJ.  Macam panda! Di bawah matanya seakan lebam dan membengkak. Macam baru lepas menangis pun iya.  Hai, malam ni memang aku tempek semangkuk timun dekat mukalah nampaknya.  Dia menyerahkan semula bedak compak Hana itu kepada tuannya.

“Nah, ambik balik.  Korang, aku dah tak boleh handle ngantuk lagi ni.  Aku ingat nak ke cafe atau library ke apa.  Nak tidur.  Hari ni aku skip kelas ajelah erk”.

Amy sudah berdiri.  Hendak berdiri pun macam nenek-nenek pula.  Terhuyung-hayang.

“Kenapalah kau datang tadi?  Duduk rumah ajelah”, kata EJ.

 Malas Amy hendak bersoal jawap lagi.  Dia betul sudah tidak bermaya dan matanya seolah-oleh mahu tertutup. Silap-silap berjalan pun dengan mata tertutup.  Ada pula nati orang ingat dia zombie kampung pisang. Hehehe…

“Aku pinjam nota korang erk. Nanti lepas kelas kita jumpa.  Bye…”, Amy terus berlalu tanpa banyak kata.

“Pulak…”, keluh Hana. EJ pula hanya menggeleng-geleng perangai pelik Amy.


~*~*~*~*~*~

“Kau bawak box ni”, arah Rayyan bersahaja.

Hari ini lelaki itu berpakaian sangat simple.  Berseluar khaki dan memakai bajuT berwarna putih berserta kaca mata hitam.  Hari minggu begini Rayyan kadang kala beriadah di swimming pool di tingkat bawah apartmentnya.

 “Tuala, kipas dan payung”, dengan selamba dia menyangkut tuala kecil berwarna biru di bahu Amy. Kipas tangan serta payung pula di serahkan kepada gadis itu.

 Amy mengaru-garu kepalanya yang tidak gatal.  Apa dia ingat tangan aku ini ada sepuluh ke?

“Encik, macam mana saya nak bawak semua barang-barang ni? Tangan saya Cuma ada dua aje”, ujar Amy memohon perngertian agar lelaki itu membantunya.

Rayyan memandang Amy sekilas.  “Pandai-pandai kaulah”. Tanpa membantu dia terus berjalan menuju ke lif.

 Dia tinggalkan aku macam tu aje!

 “Eh, encik!”, kelam kabut Amy mengangkat kotak putih berisi ais dan minuman ringan.  Adeh, beratnya… Payung dan kipas dikepit pada ketiak.  Cepat-cepat dia mengejar pintu lif daripada tertutup.  Nasib baiklah sempat.

Amy mengerling Rayyan di sebelahnya.  Lelaki itu cukup selamba dengan tangannya di seluk ke dalam dua kocek seluar.  Mulut sibuk bersiul ikut irama entah apa-apa.  Gaya macam sedang senang hati.  Ini mesti dia senang hati sebab dapat buli aku, detik Amy dalam hati.  Bila tengok wajahnya, bagai ada tarikan pula.  Baru dia perasan, si Rayyan ini kacak juga orangnya.  Kenapa dia tidak perasan dari awal mereka jumpa ya?  Mungkin sebab dia panik kot.

Rayyan perasan Amy sibuk menilik wajahnya. Sedikit sebanyak dia jadi segan pula.  Apa kes ni?  Takkan terpikat dengan muka hensem aku pulak?  Bisik Rayyan yang tidak habis-habis dengan perasannya.  Dia berdehem kecil.

“Apasal kau pandang-pandang muka aku? Apa hensem sangat ke?”

Teguran itu membuatkan Amy tersedar dari renungannya.  Pantas dia memandang ke hadapan.  Ceh, dia memang perah santan betul!  Tapi memang iya pun dia kacak.  Tadi kau baru puji dia, Amy.Mujur dia tak dengar, kalau tidak kembang semangkuk. Hehehe…

“Err… tak ada apa-apa”.

Belum sempat Rayyan hendak menjawab lif telah terbuka.  Segera dia keluar.

“Jalan tu cepat sikit.  Jangan macam siput sedut”, tegurnya dan terus meninggalkan Amy yang terkial-kial mengangkat semua barangan.

Sabar sajalah dengan mamat kuat perasan ini.  Dia berlenggang.  Aku pula kena bawak barangan ni semua.  Mana aci!

Rayyan membaringkan tubuhnya di kerusi rehat.  Kaca mata hitamnya masih setia di atas kepala.  Kedua-dua lengan melapik belakang kepala.  Walaupun buka di tepian pantai, entah kenapa dia rasa nyaman sekali.

Amy pula sudah meletakkan kotak putih di sebelah Rayyan.  Dia kepenatan.  Baru hendak merehatkan diri di kerusi sebelah Rayyan telah memanggilnya.

“Oii, siapa suruh kau duduk?  Payung.  Cepat payung aku”, arah Rayyan.

Mendengar saja arahan itu Amy tidak jadi duduk.  Segera dia membuka payung dan memayungi lelaki itu. Adoiyai…sudahlah penat. Keluh Amy.

Rayyan tersenyum puas. Geli hati melihat gadis itu dalam keadaan kelam kabut tadi.  “ Aku nak air sejuk. Bukakan cepat!”, arahnya lagi.

Amy segera membuaka kotak putih dan memcapai setin air gas 100 Plus.  Itu pun tak boleh ambil sendiri.  Padahal box itu hanya di sebelahanya.  Mengadanya…,getus Amy. Tin yang telah dibuka penutupnya diberikan kepada Rayyan

Rayyan meneguk air tin itu.  Sungguh sejuk membasah tekak.

 “Kipas. Cepat aku panas ni!”, arah Rayyan lagi.
 
 Hei, kecik aje aku tengok dia ini! Tadi nak payung, lepas itu nak air, sekarang nak kipas pula. Lepas ini nak nak kena penumbuk sulung agaknya?  Semua aku kena buat. Macam dia tak ada tangan. Macam aku ini kuli batak dia.  Eh, aku memang kuli dia untuk tiga bulan pun. Buat-buat lupa pula.

Amy akur juga.  “Fuhh… macam dekat Hawaii. Makin best bila ada orang tolong payungkan, kipaskan”, ujar Rayyan dengan senyuman meleret di bibirnya.

 Wajah Amy sudah cemberut.  Sudah macam anak raja pula.  Entah-entah anak raja pun tak adalah ngada-ngada macam dia ini.  Ini pemalas tahap harem…

“Kau panas tak?”, tanya Rayyan tiba-tiba.

“Encik tanya saya ke?”

“Ha’ahlah. Takkan aku tanya Amy dekat Afrika nun”.

  Cis, terkena lagi!

“Panas, encik”, jawab Amy sambil mengesat peluh yang menitis di dagunya.

“Tak apalah kau tahan aje.  Kerja bodyguard memang macam tu. Kena ikut mana tuan dia pergi.  Panas, hujan, ribut sekali pun dia kena redah juga,kan?”, bersahaja Rayyan memerli Amy.

 Dia kata aku bodyguard dia? Kurang asam betul! “ Ha’ah, betul tu, encik. Betul sangat!”, jawab Amy sambil mengetap gigi.  Macam nak cekik-cekik aje dia ini.

 Dari ekoran matanya dia tahu bahawa Amy sedang menahan rasa geram padanya.  Kulit muka pun dah merah semacam.

“Dah, tak payah kipas.  Aku nak mandi”.

Rayyan terus bangun dan membuka bajuT putihnya serta seluar khakinya.  Tindakan itu membuatkan Amy serta-merta menutup wajahnya dengan payung.  Eee… tak tahu malu betullah.  Cakaplah dulu lain kali.

 “Alah… buat apa nak malu.  Aku tahu kau suka tengok sebenarnya, kan?”, ujar Rayyan mahu mengusik.  Payung yang Amy pegang diturunkan ke bawah.  Segera Amy menutup matanya dengan tangan.

“Mana ada!”, nafi Amy keras.

Rayyan ketawa terbahak-bahak.

 “Entah apa-apalah kau ni budak kecik”, ejek Rayyan sambil menggosok-gosok kepala Amy sehingga menjadikan rambut gadis itu sedikit kusut.  Terus dia yang berseluar pendek tanpa baju berlalu dan terjun ke dalam swimming pool.

Setelah memastikan Rayyan telah pergi Amy terus membuka matanya.  Dia membetulkan semula rambutnya dan ikat dengan rapi.

“Buruk perangai betul.  Benci!”, merah padam wajahnya menahan rasa malu dan geram sebentar tadi. Dikipas-kipas mukanya yang membahang sambil duduk.







Tunggu sambungan part 5 ye...@__@
 


             
           
           

           












Tiada ulasan: