Ahad, 3 Ogos 2014

Cinta Mat Rock ( Part 4 )



Meon tergeleng-geleng melihat sahabatnya itu yang dari tadi asyik termenung. Mat Rock ada masalah ke? Masalah kerja? Ke masalah kewangan? Haish, musykil pula dia. Kot-kot, Mat Rock kena sampuk dengan hantu termenung. Belum pernah lagi dia tengok keadaan sahabatnya begitu.

“Hailah… Ada mamat ni termenung sakan. Macam tengah fikir masalah negara. Awat dengan hang ni Mat oii…”

Meon duduk di sebelah Mat Rock yang sedang menongkat dagu. Tuala kecil disangkut ke bahu. Keluhan lepas dari mulut sahabatnya itu. Sah, Mat Rock ada masalah.

 “Gua rasa… gua rasa…” Mat Rock teragak-agak hendak cakap.

“Hang rasa apa Mat? Rasa nak kentut ke?” Hilang sabar Meon. Cakap sangkut-sangkut buat dia tidak sabar. Sejak bila pula Mat Rock jadi gagap ni? Dia tidak tahu pun.

“Bukan. Apa kena mengena cerita ni dengan kentut pula. Lu ni agak-agak la der…” marah Mat Rock. Wajahnya serius sekali.

“Okey. Habis tu, apa dia? Hang kan tahu aku tak gemar orang cakap sangkut-sangkut ni. Dah  serupa kereta kurang minyak pula. Haa, cakaplah.”

 Mat Rock malas mahu melayan sahabatnya itu.

 “Kalau gua cakap lu jangan gelak eh. Kalau lu gelak terabur gigi lu nanti!” ugut Mat Rock awal-awal.

 “Hang tak cakap lagi, macam mana aku nak gelak. Cakaplah.”

“Meon, gua rasakan… hati gua dah dicuri dengan seorang awek ni la.”

Terkejut Meon mendengarnya. Biar betul mamat ni? Tanpa menunggu masa lagi, gelaknya lepas. Beria terkekeh-kekeh. Tidak dipeduli Mat Rock memandang tajam ke arahnya. Lain macam pula dia dengar kata-kata Mat Rock. Geli hati pula dia apabila Mat Rock berkata begitu.

  “Weh, hang ni biar betik Mat. Rasa berbulu pula telinga aku dengar. Organ dalaman aku pun macam nak tersembur keluar mendengarnya. Kelakar… kelakar.”

 Muka Mat Rock berkerut-kerut, serius. Hei… mamat ni karang gua tumbuk kasi terabur gigi baru tahu!

“Gelaklah… gelaklah. Lu nak makan penumbuk sulung gua ke brader?” tanyanya dengan nada serius. Penumbuk siap sedia dikepal dan diangkat separas muka Meon. Mati terus ketawa sahabatnya itu.

“Woo… woo. Hak elah… rileks la bro. Okey, cuba hang bagitau aku siapa gerangan awek yang dah curi hati hang tu? Cuba habaq mai.” Dengan Mat Rock jangan buat main sangat. Alamat lebam mata nanti. Bahaya!

Mat Rock mengalih pandangan ke jalan raya. Pandang kenderaan yang lalu lalang. Wajahnya seperti tadi. Macam orang sedang fikir masalah negara. Kaki kanan dinaikkan sebelah ke atas kerusi.  

“Awek tu Isadora. Gua pernah bagitau lu pasal dia sebelum ni. Hmm… dia jenis elit, sedangkan gua ni cuma 3 Mat aje. Macam tak ada harapan aje.”

Berkerut dahi Meon. Apa kejadahnya 3 Mat tu? Dia tidak faham.

“Kejap… kejap. 3 Mat tu apa bendanya?” Meon tiba-tiba membuat iklan.

“Mat Rock, Mat despatch, Mat Burger.”

“Ooo…” Bibir Meon membentuk ‘O’. Dia angguk faham. “Okey, teruskan cerita hang tadi. Eh, Mat tu awek yang hang cakap anak mak saleh, kan? Yang hang jadi hero dia kat bus stand tu. Aku ingat lagi cerita hang.”

Mat Rock mengangguk. Mengiyakan.

“Hang ni demam ke Mat? Dah macam mana pula hang boleh jumpa dia lagi? Musykil aku sama ada nak percaya cakap hang atau tak. Ke cerita ni cuma rekaan hang?”

Mat Rock mendengus. Dia cerita betul Si Meon ini tak mahu percaya pula. Hempuk dengan kuali burger baru dia tahu. Laju kepala Meon menjadi mangsa lukuan dia. Mengaduh sahabatnya itu sambal usap kepala.

“Lu ni Meon. Sedap rasa luku gua? Gua sihat walafiat la. Lu tak percaya sudah. Nanti kalau gua bawak awek tu ke gerai kita, lu tahu la. Mau terbelalak mata lu tengok. Cantik der… Sebelum tu kalau lu nak tahu, sehari lepas kejadian tu Dora datang rumah kakak gua. Dia nak pulangkan jaket gua yang dia guna. Gua suruh pos aje tapi dia tetap nak hantar. Esok malamnya dia siap ajak gua dinner kat restaurant mewah. Makan western, apa kebenda namanya pun gua tak ingat. Susah nak sebut perkataan omputih tu. Kalau lu tak percaya cakap gua, pergi la tanya Kak Moon. Dia saksi gua,” ujar Mat Rock dengan nada tak puas hati. Meon dijeling geram.

Meon yang melihat keadaan Mat Rock yang seakan merajuk segera dia memujuk.

“Okeylah, aku percaya hang. Tak kuasa aku aih… nak pergi siasat Kak Moon hang tu. Jadi, apa masalahnya hang dengan awek bernama Dora tu?

“Masalahnya gua dengan Dora tu macam langit dengan bumi der... Gua ni rupa memang jatuh gaung, mengaku memang tak hensem pun. Dora pula cantik, cun, meletop macam model. Kacukkan lagi. Dah tentu-tentu gua tak sesuai dengan dia. Hmm…” Mat Rock merendah diri. Terasa dirinya serba kekurangan.

Meon menepuk bahu Mat Rock. Kesian pula dia tengok sahabatnya itu.

“Weh Mat, bukan ke cinta tu tak kenal rupa. Apa yang hang nak risau?”

“Lu tak faham la Meon. Kalau la gua bercinta dengan dia, mesti dia malu. Jatuh status dia nanti. Lagi satu masalah besar gua mana reti bercinta bagai ni. Tapi… hati gua macam dah kena ikat mati dengan dia der…”

“Mat… Mat. Fikiran hang memang kuno bab-bab cinta ni. Itu la hang… hari-hari dok layan idola hang, Abang Awie. Macam mana awek nak lekat kat hang. Pasal status jangan la hang pening-pening kepala. Bila dia dah suka dan cinta hang sangat-sangat, status tu biaq pi dah. Insyallah, kalau Allah izinkan, pasti hang ada jodoh dengan Si Dora. Kalau pasal ilmu bercinta, haa… ini la cikgu dia. Jangan risau, Abang Long ada…” Meon mendabik dada dengan kening terangkat-angkat.

 Serta merta ketawa Mat Rock meletus.

“Lu? Baik tak payah. Lu nak ajar gua, lu sendiri pun awek tak ada. Karang jadi cikgu cinta sesat pula. Blah la."

“Siapa kata aku tak ada awek? Weh Mat, aku ni adalah jejaka pilihan Malaya tau. Hang aje tak tau. Untuk setengah tahun ni aje gua dah ada lima belas orang awek. Yang terakhir sebulan lepas. Itu pun break up pasal awek tu banyak cengkadaknya. Tengok barang tu nak beli, tengok barang ni nak beli. Mujur la dah putus, kalau tak bankrupt aku hang tau.”

Jelas cebikan di bibir Mat Rock.

“Bukan awek tu banyak cengkadak, tapi lu memang kedekut tahi hidung masin. Semua nak berkira.” Selamba Mat Rock mengutuk depan-depan. Bukan dia tak tahu sifat Meon. Kedekut! Air mineral sebotol pun minta dia bayarkan. Hampeh!

“Aku bukan kedekut. Cuma tak nak membazir aje. Tak baik membazir hang tau dak. Membazir juga amalan syaitan” Meon mempertahankan diri. “Ni, aku nak tanya hang. Awek tu tau dak yang hang suka dia?”

Lemah kepala Mat Rock mengangguk. Meon pula tergeleng-geleng. Dia fikir, awek bernama Isadora tahu perasaan sahabatnya itu. Slow betul dia ini.

“Dah tu awat hang tak bagitau dia? Karang melepas, menganga hang.”

 “Gua… gua segan, malu la der. Gerenti Dora tolak gua sebab gua ni apa pun tak ada.”

Meon mengeluh.

“Hang lelaki buat apa nak malu bagai. Lelaki kena berani Mat. Hailah, hang ni nampak aje ganas, rock tapi dalam hati ada taman. Ceh…” Meon terus bangun dan berlalu.

Mat Rock tunduk, langsung tak berniat mahu membalas kata-kata Meon itu. Betul juga kata Meon. Kalau dia tak cakap sampai bila-bila pun Isadora takkan tahu. Sampai bila-bila juga perasaan itu jadi pekasam. Tapi, macam mana dia nak luahkannya? Keberanian dalam diri saat ini senipis kulit bawang.


~*~*~*~*~*~


Hujung minggu seperti ini Mat Rock lebih selesa melepak di rumah sambil mencuci motorsikal kesayangannya. Sambil mencuci, sambil itu juga mulutnya bersiul. Tanpa sedarnya ada seorang awek di belakang sedang merenungnya dengan senyum lebar.

“Ehem… ehem.”

Mat Rock terkejut dan serta merta dia pusing belakang. Berubah raut wajah saat terpandang wajah seseorang yang tak diingini. Ada apalah anak Pak Salleh ini terpacak di depan rumahnya?

“Eh, Mona. Lu buat apa dekat sini?”

“Hai Abang Mat sayang. Sini la Abang Mat.” Mona melambai-lambai, memanggil Mat Rock mendekatinya di pagar yang masih berkunci. Senyuman di bibir penuh dengan godaan.

 “Hai,” balas Mat Rock melangkah dengan lambat.

“Abang Mat, buka la pagar ni. Kalau tak macam mana kita nak berborak?” rengek Mona manja.

Tanpa sedar Mat Rock mengeluh kuat. Malang betul harinya hari ini bertemu dengan Mona. Dia buat tak dengar saja dengan permintaan gadis itu.

“Maaf la Mona, gua tak boleh buka pagar ni. Gua tinggal sorang aje dekat rumah. Karang orang sekeliling salah faham pula.” Pantas Mat Rock beri alasan.

 Mona kelihatan sedikit kecewa. Masam wajahnya.

 “Alah, Abang Mat ni… Bukan kita nak buat apa pun. Berborak aje takkan tak boleh?”

Malas Mat Rock mahu menjawab. Dia pandang tempat lain. Mona yang melihat lelaki pujaannya itu tak melayan lalu dia bersuara lagi.

 “Abang Mat…”

 “Hmm… ada apa?”

“Sebenarnya kan… Mona kan… datang sini nak bagi abang sesuatu. Mona buat istimewa untuk abang.”

 Mat Rock yang sibuk memerah kain di tangan terus memandang gadis itu semula. Sebenarnya dia bukan berminat pun. Cuma tak nak Mona berkecil hati kalau dia buat tak kisah. Keluarga Mona kan antara jiran keluarga kakaknya. Dia tak mahu nama baik Kak Moon dan Abang Saiful terjejas.

 “Apa dia?”

 Mona mengangkat tangannya ke atas. Menunjukkan sebuah beg kertas kepada Mat Rock.

“Jeng… jeng… jeng. Ni, Mona ada masakkan abang ayam masak kicap, jemput-jemput jagung, bubur kacang hijau campur durian pun ada. Khas untuk Abang Mat.” Beria-ria Mona berkata. Beg kertas itu di hulur kepada Mat Rock.

Mat Rock kelihatan serba salah mahu sambut huluran itu. Tiba-tiba saja Mona hantar lauk untuknya. Dia akui ada sedikit rasa ragu. Manalah tahu Mona sudah jampi-jampi lauk-lauk ini. Masak dia nanti!

 “Abang Mat ambil la. Oh, abang takut Mona jampi-jampi kat lauk ni semua erk? Abang ni… dengan Mona pun ragu-ragu. Mona tak pakai jampi-jampi ni, berdosa. Kalau Mona nak rebut cinta abang, Mona nak buat cara yang sihat. Mona nak goda abang sampai jatuh hati kat Mona. Tak nak la cara kotor ni,” ujar Mona sambal tersenyum malu. Lebar bibir merah menyalanya saat itu.

Demi mendengar kata-kata itu, Mat Rock ambil juga. Dalam hati dia bagai mahu termuntah berbaldi-baldi mendengar kata-kata Mona. Ambil saja la Mat... Dah rezeki lu hari ni. Jimat duit gua. Tak payah beli nasi bungkus. Alhamdulillah...

“Err… terima kasih la Mona. Buat susah-susah lu aje nak sediakan semua ni," ucap Mat Rock lalu meletakkan beg kertas itu ke meja kecil.

“Alah, bukannya susah pun. Abang rasa la nanti. Lauk-lauk ni Mona masak sendiri tau. Di jamin sedap.”

Mat Rock mengangguk saja. Senyuman diukir untuk mengambil hati Mona yang sudah masakkannya. Mona yang terlampau teruja mendapat senyuman itu pantas berpaling ke belakang. Tergedik-gedik dia melonjak kegembiraan. Sungguh dia angau dengan senyuman itu. Tidur malamnya bakal terbayang-bayang senyuman tidak seberapa Mat Rock itu..

"Err... Mona balik dulu ya, Abang Mat." Dalam malu-malu Mona meminta diri untuk balik. Mat Rock pula kembali melakukan perkerjaannya yang terhenti tadi.

           
~*~*~*~*~*~


Sedang Mona mahu melangkah, sebuah kereta Porche kuning berhenti di hadapannya. Bergayut tanda tanya di atas kepalanya memikirkan pemilik kereta mewah itu. Mat Rock pula sudah berkerut dahi. Dia tidak dapat mengecam siapa yang ada di dalam kereta. Cermin kereta itu gelap.

“Assalammualaikum, Mat.” Terpancul wajah Isadora. Gadis itu menanggalkan kaca mata hitamnya sambil tersenyum manis.

“Eh, Dora. Wa’alaikumsalam. Lu buat apa ke sini?” Mat Rock bertanya dengan nada terkejut campur gembira. Mona yang melihat keadaan itu ketap bibir. Cemburu. Layanan Mat Rock terhadap gadis itu berbeza sekali dengannya.

“Saja Dora ke sini. Nak jenguk-jenguk Mat sekeluarga. Lepas tu ingat nak ajak Mat keluar minum-minum. Pekena teh tarik ke.” Penampilan Isadora hari ini sangat ringkas. Tidak seperti kali pertama mereka berjumpa. Isadora hanya mengenakan baju T putih lengan panjang dan berseluar jeans biru. Walaupun begitu kecantikkan di wajahnya tetap terserlah.

“Oo… Err, tapi gua tak boleh bagi lu masuk Dora. Kak Moon sekeluarga tak ada, ke rumah mertua. Kalau nak ajak pekena teh tarik, gua setuju aje.” Cepat saja Mat Rock setuju tanpa alasan.

 Mona yang berdiri seperti tunggul di situ lantas bersuara. Rasa cemburunya meluap-luap. Melihat mereka saling berbalas senyuman dia rasa sakit hati. Pantas dia berdehem kuat.

“Ehem! Hello…”

Mat Rock dan Isadora mengalih pandang ke arah gadis bibir merah menyala itu. Barulah mereka perasan Mona ada di situ.

 “Mona. Eh, apahal lu ada kat sini lagi? Gua ingat lu dah balik tadi.”

Mona tak menjawab. Dia menjeling geram Mat Rock. Bila perempuan ini ada, dirinya langsung tak nampak ya. Kemudian, Isadora di pandang tajam. Dengan wajah cantik persis anak omputih gadis di hadapannya makin membara cemburu di hati. Mesti perempuan ni nak goda Abang Mat aku, desis hatinya.

Excuse me miss…”

 “Err… Saya ke? Hai… nama saya Isadora. Panggil Dora aje. Tak perlu miss-miss. Awak siapa nama?” Pantas Isadora menghulurkan tangan untuk bersalam.

“I Mona. Mona Liza. You ni ada apa-apa ke dengan Abang Mat?” Dengan nada berlagak Mona memperkenalkan diri. Huluran salam itu tak disambutnya.

“Abang Mat? Maksud awak Mat Rock ke?” Berkerut dahi Isadora mendengar pertanyaan itu. Siapa ‘Abang Mat’ dimaksudkan gadis ini? Dia cuma Mat Rock saja. Lagi satu, dia musykil kenapa Mona bertanya begitu.

Mona mengangguk. “Ha’ah la. Korang ada apa-apa hubungan ke?”

Isadora sedikit terkejut dengan soalan spontan itu. Dia pandang Mat Rock, kemudian beralih pada Mona pula. Mat Rock juga begitu tetapi dia membiarkan saja. Ingin mendengar jawapan Isadora.

“Mona kan? Err… saya dengan Mat sebenarnya…” Isadora seakan-akan teragak-agak mahu menjawap pertanyaan Mona itu. Macam susah sangat saja. Atau, Isadora juga punya suatu perasaan aneh dengannya?

Kesian pula Mat Rock melihatnya. Lantas dia mencelah.

“Mona, Isadora ni... kawan gua.” Teragak-agak Mat Rock mahu berkata. Takkan pula mahu cakap Isadora ini adalah makwe dia? Tak logikkan. Padahal dia dan Isadora bukan saling cinta-mencintai pun.

Kawan? Mona terasa sedikit lega mendengarnya. Namun, tak pada Isadora. Dia sedikit terasa dengan kata-kata Mat Rock. Jejaka itu hanya menganggap dia sebagai kawan. Entah kenapa dia tak dapat menerimanya sedangkan bukan dia cintakan Mat Rock pun. Ya ke tak cinta? Sebenarnya dalam hati dia sudah pun mulai tumbuh perasaan aneh terhadap Mat Rock. Cuma dia malu mahu mengakui.

 “Oh, kawan. Lega Mona dengar. Ingatkan ni makwe abang la tadi. Kalau macam tu, Mona masih ada can nak goda abang la.”

Mat Rock tak melayan. Anak mata terarah kepada Isadora yang kelihatan gelisah itu. Seperti ada sesuatu aneh dengan raut wajah Isadora. Nampak macam tak selesa saja. Tapi, dia tak tahu apa masalahnya?

“Kalau gitu Mona nak minta diri dulu la, bang. Takut mak Mona cari pula. Tadi pun Mona curi-curi keluar aje. Bye, Abang Mat hensem…” Penuh sopan dan lemah lembut Mona mengatur langkah. Sempat juga dia buat flying kiss kepada Mat Rock. 

Isadora hanya menghantar langkah gadis berkebaya hijau itu dengan pandangan mata. Ada rasa rasa cemburu terselit di sanubarinya.

 “Dora… oh… Dora.” Mat Rock seru gadis itu.

 Pantas Isadora berpaling. “Err… ya?”

 “Jadi ke nak pekena teh tarik? Kali ni biar gua belanja lu. Amacam?”

 Isadora mengangguk dan tersenyum nipis. “Jadi. Okey, Mat pergi la siap dulu.”

“Okey. Gua ke dalam tukar baju kejap. Lu tunggu sini tau.”

Isadora mengangguk lagi. Cepat-cepat Mat Rock berlari ke dalam rumah.


Bersambung lagi.....


~Assalam. Hai semua! Ira nak ucapkan SELAMAT HARI RAYA! utk semua pembaca blog Ira tersayang. Hari ni baru raya ke7, jadi belum terlambatkan nak ucap? Rayakan sebulan. Hehehe Maaf zahir & batin, kosong-kosong ya. Maaf juga sebab dah lama Ira x update apa2 kat sini. Ira agak sibuk & sekarang baru b'peluang nak meng'update. Jadi, terimalah sambungan cerpan Cinta Mat Rock. Sekali lagi Ira mohon maaf kalau ada kekurangan dalam cerpan ni. Drop komen dibawah kalau sudi. Sambungan seterusnya? Jangan tanya dulu ya. Heeeee....^___^
           
           
           

           
           
           
           
           

           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
            

1 ulasan:

Unknown berkata...

lama lg ke part 5..lama tgu..hihi