Isnin, 16 September 2013

My Love, Mrs. Kerek ~Part 5~


Hari ini Amy terpaksa menemani Rayyan ke pasar raya Carrefour.  Pagi-pagi lagi lelaki itu menghubunginya.  Dia yang sedang lena tidur kelam kabut bangun. 

Arrgghh… hari cuti begini pun kena kerja. Orang kerja kilang pun bercuti dia kena bekerja. Apa kes! Jam tangan sudah menunjuk pukul sepuluh pagi.  Masa-masa begini selalunya dia masih terbongkang atas katil.  Masih bergelumang dalam selimut.  Selagi tidak jejak dua belas tengah hari, jangan berangan dia akan melepaskan bantal peluk dan bangkit dari katil. Maknya pun akan memulakan sesi ‘bersyarah’ sambil menepuk-nepuk badan menyuruh bangun.  Cuma pagi tadi orang tua itu agak pelik dengannya.  Yalah,  dia bangun awal dari yang biasa.  Kan luar biasa tu. Hehehe.

“Ambik troli tu”,  arah Rayyan yang sibuk menilik kertas.

Amy akur saja sambil dalam hati membebel tak sudah.  Pergi pasar raya macam dia tahu nak berbelanja, kutuknya.

 “Jom kita pergi sana”.

Ke mana saja lelaki itu dia ikut saja sambil menolak troli.  Tengok ajelah dia pandai ke tak. 

 Rayyan jadi bingung mahu memilih jenama yang mana.  Yang ini ke, atau yang ini? Hailah, dia mana pernah pergi membeli belah barangan dapur.  Mana dia masak di apartment.  Kalau lapar dia pergi makan di restaurant, tak pun dia balik ke rumah  Mak Tok. Niat dia ke sini sengaja mahu mendera Amy, akhirnya dia sendiri yang terdera.

 Amy sudah gelisah.  Kakinya lenguh asyik berdiri di tempat yang sama.  Masa sudah setengah jam berlalu.  Entah apalah yang dipilihnya sehingga begitu lama, rungutnya. Dia melihat troli,  hanya ada lima jenis barang. Senarai barang panjang lagi. Dah nak dekat sejam mereka di sini baru ada lima jenis barang.  Oh mak ai… Kerana sudah kepenatan dia menopang dagu berlapik tangan di pemegang troli.  Hanya melihat saja tingkah Rayyan yang sibuk membelek dua tin kecil dengan muka bosan.

 “Alahai, cik abang pilih barang kalahkan perempuanlah.  Tahu ke tidak?  Kalau tak tahu tu tanya-tanyalah.  Jangan berlagak tahu”, perlahan saja Amy berkata.  Seperti bercakap dengan dirinya sendiri.

 Rayyan seperti terdengar Amy berkata-kata namun tidak diketahui butirannya.

 “Kau cakap apa tadi?”

  “Haa?”

 Erk, dia dengar ke? Dasar telinga gajah!

 “Err… tak.  Tak ada apa.  Saya cuma cakap hari ni ramai sangat orang berbelanja di sini. Sampai ada tu dah setengah jam pun dia masih di sini. Entah apa yang di belek lama sangat”, sindir Amy secara halus sambil menyengih.

Rayyan buat muka selamba.  Buat-buat tak tahu yang Amy sedang menyindirnya.

 “Kau rasalah, brand yang ini ke… ini?”, Rayyan bertanya sambil menunjukkan dua tin tuna ke hadapan Amy.  
         
 Eh, tahu pula hendak bertanya.  Tadi bukan main berlagak. 

“Entah.  Saya pun tak tahu sebab tak biasa makan ni.  Encik selalu pakai brand yang mana?”, erk… dia tanya aku, aku tanya dia balik.  Baik dia tak payah tanya tadi kan.  Sengallah aku ni.

Rayyan menggaru-garu kepalanya.  “Biasa yang ini”. Dia menunjukkan tin berwarna kuning bergambar ayam.

 “Dah tu, encik ambiklah yang itu”.  Huk aloh! Itu pun susah.  Ambil saja yang selalu guna.  Habis cerita.

“Tapi brand ini pun elok juga”, jenama yang satu lagi ditunjukkan kepada Amy.  Dia sudah kebingungan.

 Amy meraup muka.  Kalaulah ada buku setebal seribu lebih muka surat di tangannya sudah tentu kepala Rayyan sudah dihempuk beberapa kali. Mak… insaf aku tak nak teman dia pergi pasar raya lagi!

“Encik, senang cerita macam ginilah.  Apa kata encik ambik aje dua-dua brand ni?  Tak payah fikir panjang.  Kalau yang ni tak sedap, yang satu lagikan ada.  Sekarang jom kita pergi tempat lain pulak. Banyak lagi barang yang nak cari”.

 Amy mengambil dua-dua jenis tuna itu di tangan Rayyan tanpa sempat lelaki itu membuat keputusan dan meletakkannya ke dalam troli.  Dengan selamba dia  pula memberikan arahan kepada Rayyan ke tempat lain dan terus menolak troli.

Tergamam Rayyan.  Erk, dia pulak mengajar dan bagi arahan pada aku.  Siapa bos? Siapa kuli ni? Tanpa berlengah dia mengejar Amy yang sudah jauh ke depan.

 “Amboi, kau lebih sudu dari kuah nampak?”, perlinya. Geram dia dibuatnya.

 Amy menyengih saja. Tahu.  Memang salah dia buat begitu.  “Maaflah encik.  Kesian pulak saya tengok encik tak tahu pilih yang mana sampai ambil masa lama.  So saya ambikkan dua-dua sekali.  Lagi pun,  senarai tu kan banyak lagi barang yang nak kena cari.  Nak jimatkan masa saya terpaksalah buat macam tu”, panjang lebar Amy menerangkan.

Rayyan mengetap bibir.  Rasa nak marah saja sekarang ini.  Tetapi dia sedar bahawa sekarang dia di tempat awam jadi di sabarkan sajalah. 
 
“Menjawab… menjawab!”, marah Rayyan mengawal suara.  Mata sengaja dibesarkan.  Berani lawan cakap dah.

Amy telan liur.  Tidak sangka kata-katanya tadi membuatkan lelaki itu naik angin.  “Sorry”,  meminta maaf lagi.  Terus mulutnya di kunci.  Tak berani berkata-kata lagi apabila melihat raut wajah lelaki itu serius.

Sorry… Sorry. Tak habis-habis dengan sorry kau!”, setelah itu Rayyan terus berjalan mendahului Amy.  Alamak,  aku dah buat dia marah pulak…  Kaulah ni Amy!

 Troli ditolak mengikut rentak langkah Rayyan. Jauh sedikit dari lelaki itu.  Bukan apa, takut ada orang yang aku kenal nampak ke?  Tak pasal-pasal jadi bualan pulak nanti. Paling haru nanti ada karang mulut murai sampaikan berita free dekat mak abah aku. Oi, jangan cari pasal!

 Sesampai saja dia melewati rak menempatkan barisan coklat pelbagai jenama dia terus memberhentikan troli.  Alang-alang dah ada dekat sini, nak cari Cadbury Black Forest lah. Stok dekat rumah pun dah habis. 

Rayyan sibuk membebel itu ini tanpa sedar Amy sudah tiada di belakangnya.  Dia toleh ke belakang.  Terkedu kejap. Amy tidak ada.  Erk, aku cakap sorang dari tadi rupanya.

 “Aik, mana pulak dia pergi ni?  Aku membebel sorang-sorang macam orang gila aje.  Nasib taka da orang nampak.  Ish…  menyusahkan betul!”

 Dia toleh kiri dan kanan mencari kelibat gadis itu.  Haa, itu pun dia!  Dia sudah dapat menangkap kelibat.  Di rak manisan rupanya.  Apasal di berhenti di situ pulak?  Macam-macam betullah minah ni.  Lantas dia mendapatkan Amy.

 “Kau buat apa dekat sini?”

“Eh, encik saya nak beli coklat kejap”.  Amy sibuk memikirkan mahu ambil saiz sederhana atau yang besar.  Ambik yang besarlah.  Banyak sikitkan.

“Pandai-pandai aje.  Mana ada bajet untuk bayar coklat kau ni”.

 “Jangan risau.  Yang ni saya bayar sendiri”. Kedekut tahi hidung masin!  Eleh, dia ingat aku tak mampu nak bayar sendiri.  Berapa ringgitlah sangat.  Aku ada duitlah!

Rayyan merengus sebelum berlalu.  Amy pula menjelirkan lidah apabila Rayyan sudah mendahuluinya.  Orang kaya kedekut, ejeknya.



~*~*~*~*~*~



Naik lenguh tangan Amy menjinjit empat buah plasti berisi penuh barangan dapur yang di beli oleh mereka tadi.  Masuk saja ke dalam apartment dia terus ke dapur dan meletakkan ke semua barangan itu di atas meja. Telapak tangan yang merah di tiup beberapa kali.  Akibat mengangkat plastik yang berat.  Setelah  itu barulah dia keluar dari dapur dan mendapatkan Rayyan semula.

“Encik ada apa-apa lagi ke? Kalau tak saya minta diri dulu”, pintanya. Dia fikir tugasnya untuk hari ini sudah selesai. Sudah terbayang-bayang, terngiang-ngiang katilnya memanggil.

 “Siapa suruh kau balik? Masih ada lagi tugasan untuk kau”, ujar Rayyan bersahaja sambil mata fokus di TV.

Hampeh! Ingat boleh balik berehatlah tadi.  Alahai, hancur musnah angan-angan aku nak bermanja-manja dengan katil. “Apa lagi encik?”

 “Masak!”

“Masak? Encik saya ni bab-bab memasak nibelum lulus lagi.  Untuk makan sendiri bolehlah”, Amy beralasan. Tapi memang iya pun.  Dia memasak pakai acid an aje.  Asal boleh makan jadilah.  Nama saja anak tokey restaurant tapi hampeh.

“Kau masak sekarang!”, putus Rayyan tegas dan serius.  Tidak memberikan ruang untuk Amy beralasan lagi.

Amy menghembuskan nafas perlahan.  Kena buat jugalah nampaknya.  Diktator dah bersuara tu. “ Baiklah”, sahutnya lemah.

Dia terus ke dapur.  Hendak masak apa?  Bungkusan-bungkusan plasti berwarna putih diselak. Masak yang senang aje.  Tom yam, telur dadar dan ayam paprika.  Itulah lauk paling sedap yang pernah dia masak.  Sedap ke?  Mak abah selalu tak banyak songel kalau dia masak lauk-lauk itu.  Mungkin sebab mereka tak nak aku kecil hati kot?  Hehehe.  Ah, lantaklah.  Siapa suruh mamat kerek tu beria sagat suruh aku masak.

Dia memulakan sesi memasaknya.  Hampir empat puluh minit bertarung dalam dapur,  Amy membuka apronnya.  Siap sudah. Al-maklumlah masak main ‘campak’ aje.  Dia senyum lega.   Lepas ni kena hidangkan untuk ‘putera raja’ tu pula.  Lauk-lauk yang telah siap dimasak di cedok sedikit ke dalam  mangkuk dan bawa ke meja makan.

“Encik, makan tengah hari dah siap”.

 Tanpa sepatah kata Rayyan mematikan TV dan menuju ke dapur.  Cepat juga dia memasak.  Entah apa di masaknya.  Bau boleh tahan.  Dia sengaja mahu menguji gadis itu sama ada dia tahu atau tidak masuk ke dapur.  Erk, yang  aku ni sibuk sangat buat apa?  Macam nak cari calon isteri aje?  Amy?  Calon isteri aku?  Tak mungkin! Fikir seribu kali dulu baru boleh jadikan dia calon isteri.

 Amy menyendukkan nasi ke dalam pinggan Rayyan.

“Cukup.  Kau nak suruh aku gemuk ke?”

Amy dia saja.  Malas mahu bertekak.  Rayyan menyudu sedikit ayam paprika ke mulut.  Dia mengunyah perlahan.  Ceh!, Macam juri master chef  pula,kan.

“Puuiihh! Masin!  Berapa lori garam tumpah dalam lauk ni?”

Masin?  Tadi aku rasa elok saja.  “Tapi encik tadi saya rasa okey aje”.  Amy mempertahankan masakannya.  Entah-entah lidah dia ni ada something wrong kot?

 “Okey apanya?  Masin macam ni nak suruh aku kena darah tinggi?  Lepas tu kena heart attack dan mati?  Oh, sukalah kau sebab lepas ni aku mati tak adalah yang nak buli kau hari-hari, kan?”, tembak Rayyan.  Raut wajah sengaja di seriuskan.  Sebenarnya lauk itu okey saja,  dia sengaja hendak cari pasal dengan Amy. 

 “Mana ada!”, Amy membangkang.

 “Mana ada! Mana ada!”, marah Rayyan. Dah macam cikgu marahkan murid lagaknya.  Amy pula di lihat terkulat-kulat saja.  Rayyan rasa hendak ketawa tapi di simpan saja. 

 Melihat Amy hanya menunduk bagai belatuk.  Rayyan menyudu pula kuah tom yam ke mulut.  

“Uhuk… uhuk!”, serta merta Rayyan terbatuk-batuk.  Dia tersedak menghirup kuah tom yam Amy yang agak pedas.  
  
“Pedas. Bagi aku air!  Uhuk…. uhuk!”, pintanya pantas. Tekaknya bagai hendak terbakar dengan kepedasan.  Haa, itulah.  Tadi kau nak kenakan dia sangat.  Sekarang kau yang terkena!

Segera Amy menuangkan air sirap ke dalam gelas dan dihulurkan kepada lelaki itu.  Rayyan menyambut dan meneguk dengan rakus.  Pedas sangat ke?  Aku rasa biasa aje.  Aku letak sepuluh batang cili padi saja tadi.  Agaknya sebab aku dah biasa jadi tak terasa kepedasannya.  Mungkin juga dia yang tak tahan pedas.  Kalau tak pandai makan pedas jangan gelar diri itu Jagis macam aku ni.  Hehehe.

 Merah bibir Rayyan jadinya.  “Weh, kau betul-betul nak bunuh aku ke?”

Alah, pedas sikit aje kot.  Takkan sampai mati punya cik abang kerek oi…

“Maaf encik.  Saya tak tahu encik ni tak kuat pedas. Kalau tahu tadi saya kurangkan pedasnya.  Tulah encik,  kan saya dah cakap yang saya ni bab memasak belum lulus sangat.  Encik degil jugak suruh saya masak.  Saya kalau masak ikut cita rasa saya aje, encik”, sempat lagi dia membebel.

Rayyan menjengil mata.  Amy terus terdiam dan menunduk.  Terlepas lagi!

“Huh!”

 “Err…encik masih ada telur dadar. Rasalah”, pelawa Amy takut-takut.

 “Dah, tak payah… tak payah!.  Entah apa pulak rasanya.  Kau buang aje semua lauk ni. Tak ada siapa nak makan. Baik aku makan luar saja”,  omel Rayyan yang sibuk mengipas-ngipas bibirnya.

Sayangnya nak buang. Penat-penat dimasak. Mak aku selalu cakap, jangan membazir sebab itu amalan syaitan.  Nanti makanan tu menangis,  nasihat mak.  Tapi itu masa dia kecik-kecik dulu.

 “Encik tak baiklah nak buang semua makanan ni.  Tak apa, biar saya bawak balik semua saja ya, encik”, Amy meminta kebenaran.

“Ikut suka kaulah”, Rayyan terus berlalu ke ruang tamu semula.

Tersungging senyuman dibibir Amy.  Daripada jadi makanan tong sampah,  ada baik masuk dalam perut aku.  Kenyang aku! Tanpa berlengah dia terus membawa lauk-lauk itu ke dapur semula untuk di tapau.

Rayyan melihat saja gerak-geri Amy yang sibuk keluar masuk dari ruang makan ke dapur.  Sbuk membungkus masakan agaknya.  Amy keluar dari dapur dengan plastik di tangan.  Segera Rayyan mengalihkan mata ke TV yang terbuka semula.

 Amy merapati lelaki itu.

 “ Encik saya balik dulu ya? Terima kasih izinkan saya bawak balik lauk-lauk ni”.

  “Hmm”.

  “Assalammualaikum”.

  Rayyan tak membalas. Hanya menyambut huluran salam Amy di dalam hati.




Bersambung.....





            

Tiada ulasan: