Sabtu, 21 Oktober 2017

Qartina Qartini Bab 2 ~ Cerpan



"Tina!"

Qartina pantas berpaling. Dua sahabat baiknya juga berpaling. Langkah mereka terhenti. Terlihat saja wajah adik kembarnya terus mood Qartina merundum jatuh.

"Haa, kau nak apa?"

"Tina nak pergi mana ni? Jom balik sama-sama."

Qartina ketawa kecil dan sinis.

"Kau ni apahal? Tiba-tiba pula sibuk nak ajak balik sama. Mimpi di siang hari ke?"

"Taklah. Tini saja nak ajak Tina balik sama. Kereta Tina kan rosak. Jadi, Tini nak Tina balik sama-sama dengan Tini. Dari tadi tau Tini tunggu Tina kat pondok sana tu. Tini dah habis kelas. Jom balik," ajak Qartini ikhlas. Dia memang tak pernah berkira. Apatah lagi dengan saudara kembarnya. Dia sayang Qartina. Dalam Qartina ada dirinya. Dan, dalam dirinya ada Qartina. Mereka adalah satu walaupun berlainan jasad.

Qartina berdecit. Qartini ini tak habis-habis hendak buat baik dengannya. Dia cukup menyampah. Dirasakan kebaikkan Qartini hanyalah lakonan semata-mata.

"Ada aku suruh kau tunggu aku? Tak adakan. Yang kau sibuk-sibuk nak tunggu aku sangat tu kenapa? Kau baliklah seorang. Aku balik dengan kawan aku."

"Lah... buat apa susahkan kawan. Tini kan ada. Tina balik denga  Tini je lah. Dah. Jomlah kita balik. Mummy mesti dah tunggu kita. Kesian mummy. Dahlah mummy sorang-sorang kat rumah. Daddy tak tahu lagi balik bila," bebel Qartini polos. Pergelangan tangan Qartina pantas dicengkam lembut.

"Aku kata tak payah. Tak payahlah!"

Qartina menarik kuat tangannya. Maka terlepaslah cengkaman Qartini. Qartina mencekak pinggang. Qartini dipandang tajam.

"Eh, kau pergi baliklah sana. Sibuk betul. Suka hati akulah nak balik dengan siapa."

"Tina nak ke mana sebenarnya? Nanti mummy risau," Qartini cuba memujuk lagi.

"Alah kau ni... kalau kau nak jadi anak yang baik sangat, go ahead. Tak payah nak ajak-ajak aku. Aku dah besar. Suka hati akulah nak buat apa pun. Aku nak pergi mana pun, itu urusan aku. Faham?" ujar Qartina sambil mengetap gigi. Dahi Qartini ditunjal.

Qartini hanya diam saja. Dia terasa hati dengan Qartina, tapi rasa itu cepat-cepat dibuang. Dia tak boleh membenci Qartina. Qartina kembarnya. Mereka lahir dalam rahim yang sama. Jika Qartina sakit dia juga merasa sakit yang sama.

"Tak apalah macam tu. Nanti Tini cakapkan dengan mummy. Tina jangan balik lambat sangat ya. Takut mummy risau..."

"Tak payah! Nanti aku beritahu sendiri. Kau jangan nak pandai-pandai beritahu mummy," laju saja Qartini memotong sebelum pergi meninggalkan  Qartini.

Qartini hanya memandang langkah kakak kembarnya berserta dua sahabat kakaknya berlalu. Kenapa Tina selalu marah Tini? Apa salah Tini? Tini cuma nak berbaik dengan Tina. Tini sayang Tina. Bisik hati Qartini.





























Tiada ulasan: