Isnin, 30 Disember 2013

Bonus! : Teaser My Love, Mr. Kerek!

~> As salam, oleh kerana tangan ira dah gatal nak menghapdet ira akan bagi teaser buat pembaca2 blog. Terima la ye w/pun seciput aje...hehe (^_^)


Teaser 1

 “Sebenarnya apa?” Hana jadi tidak sabar hendak mendengar. Sebenarnya saya isteri dia ke? Apahal dengan kawannya seorang ini? Jadi gagap pula.

“Sebenarnya I ni adalah cousin Amy. You all semua rakan kolej dia eh?” Tiba-tiba Rayyan bersuara. Dia terpanggil untuk membantu Amy yang tergagap-gagap hendak menerangkan.

Amy menghembus nafas lega. Nasib ada Rayyan.

“Sepupu?” tanya Hana, memandang hairan Amy. Sahabatnya itu tidak pernah pula bercerita tentang dia punya sepupu sekacak ini.

“Err… Ha’ah, di… dia abang sepupu aku,” Amy terpaksa mengiyakan saja. Adui, berbohong lagi nampaknya.

“Abang sepupu belah mana? Sebelum ni tak pernah tengok pun,” tanya EJ pula. Sahabatnya seorang ini memang begitu. Jika ada yang tidak puas hati dia akan bertanya terus-terusan.

“Belah… belah abah aku. Ya, belah abah. Dia tak duduk sini. Sebelum ni dia bekerja dekat JB, baru-baru ni aje abang sepupu aku dipindahkan ke cawangan syarikat dia dekat KL,” jawab Amy yakin tidak yakin saja. Berbohong lagi. Maafkan aku ya korang…

Hana dan EJ saling berpandangan sesama sendiri. Mahu percaya susah. Tidak mahu percaya pun payah. Hana melemparkan senyuman manis kepada Rayyan. Manakala EJ beriak biasa saja.

“Oh. Hmm… Amy siapa nama abang sepupu kau yang hensem ni?” tanya Hana malu-malu sambil melirikan matanya ke arah Rayyan. Bola matanya bersinar-sinar.

Amy ketap bibir. Ini lagi seorang. Pantang nampak yang kacak, mulalah dia hendak tersipu-sipu. Adoilah, Cik Hana. Amy terdengar ketawa kecil Rayyan. Banggalah tu orang puji dia hensem. Makin kembang lubang hidung dia.

“Nama I Rayyan. You all berdua?”

“Hai. My name is Hana Hanani. Panggil Hana aje sebab Hana tu nama manja I.” Hana memperkenalkan diri dengan mesranya. Tangan dihulurkan untuk berjabat dengan Rayyan.

Berkerut-kerut dahi Amy. Lantas tangan sahabat baiknya itu ditepuk. Bukan muhrim mana boleh bersalaman. Hish, Hana ini.

“Haip! Bukan muhrim la Cik Hana.” Amy menegur Hana yang terlebih mesra itu.


Teaser 2

“Kau pilih apa tu?”

Amy menunjukkan buku berwarna merah pada Rayyan.

“Novel. Tajuk dia Aku Benci Kau! Saya ingat nak beli satu.”

Rayyan mengangguk.

“Takkan satu aje?”

“Satu dululah. Lagi pun saya tengah kering sekarang. Saja beli ni, nak lepas rindu,” beritahunya.

“Kau suka baca novel ke?”

“Yup. Masa saya sekolah dulu, saya gemar membaca novel. Setiap kali habis buat kerja sekolah dan ulang kaji, novel la jadi teman hilang tension,” ujar Amy yang masih sibuk membelek novel di tangannya. Dia membaca sinopsi di kulit belakang novel.

“Kau pegang bakul ni kejap,” arah Rayyan dan menghulurkan bakul kepada Amy. Amy lantas menyambutnya.

Rayyan berdiri di salah satu rak menempatkan novel keluaran syarikat KaryaSeni. Amy lihat lelaki itu menyambar beberapa buah novel bersusun cantik di atas rak. Eh, dia pun layan novel juga ke? Rayyan ini lelaki yang ego lagi berlagak hensem, tapi dalam hati ada taman juga ya. Sungguh dia tidak sangka.

“Encik pun baca novel jugak? Wah, susah tau nak jumpa lelaki yang suka baca novel,” ujar Amy teruja melihat Rayyan memasukkan empat biji novel ke dalam bakul. Bakul itu diambil semula dari tangan Amy.

“Aku mana layan novel cintan cintun bagai ni. Tak minat.” Pengakuan jujur dari mulut Rayyan. Dia, baca novel cinta? Mana mungkin. Dia bukan jenis jiwang.

Aik, tak minat kenapa beli? Pelik Amy melihat kerenah lelaki seorang ini.

“Habis tu, kenapa beli? Untuk Mak Tok ke?”

“Mak Tok dah tua la. Tak ada maknanya dia layan novel cinta tebal-tebal macam ni. Yang ni semua kau punya aku belanja,” ujar Rayyan sambil berjalan menuju ke arah kaunter.

Terkejut Amy mendengarnya. “Haa? Buat apa encik membazir. Tadi dah belikan saya jam beratus ringgit. Lepas tu belanja saya dan kawan-kawan saya makan. Sekarang ini, belanja saya beli novel pulak.” Bukannya dia tidak bersyukur. Tapi dia kurang selesa dengan perangai ‘baik’ Rayyan hari ini. Selalunya dia tidak begini. Semalam dia di sampuk hantu buang tabiat ke?

“Encik ni biar betul?” tambah Amy.

Rayyan menghentikan langkah. Wajah Amy dipandang tepat.

“Kau ni banyak songeh betul. Budak kecik, kalau orang dah ikhlas memberi cuba jangan mempersoalkan lagi. Rezeki jangan di tolak, maut jangan di cari. Ada faham?”

Amy asyik saja mengatakan pemberiannya suatu pembaziran. Suka hati dialah. Duit dia bukan duit budak kecik ini. Banyak songeh betul. Rungutnya dalam hati.

“Yalah. Faham,” balas Amy dengan sengihan. Betul juga kata dia. Janganlah menolak tuah Amy oi. Dia sudah ikhlas memberi tu. Baiknya hati dia! Amy membuntuti Amy ke kaunter untuk membayar semua barangan yang dipilih.


~Sori kalau ada yg tak puas...hehe.. Ira bagi teaser sekadar utk melepaskan rindu pembaca MLMK. Enjoy reading! :D




3 ulasan:

Unknown berkata...

Akak !! Nak kgy .. huhu .. sdih larh plak ! Miss MLMK ♡

Unknown berkata...

tak sabo nk dptkan novel ni.. :-D rayyan ngan amy ni cute sgt.. hehehe...

karyaarisaaleya.blogspot.com berkata...

Izza Farhana> hehe... jangan sedih2, akak akan up teaser demi teaser buat penghilang rindu...tq ya dik :D

Ferra Leza> In sha Allah sis, doakan yang terbaik utk MLMK ye..tq ya sis :D